Bieżące wystawy
MIASTO SŁOŃCA | 23/11/2023 - 11/02/2024 |
Rok 1623 to rok, kiedy zobaczyło światło dzienne Miasto Słońca Tommasa Campanelli, którego papież uwolnił z więzienia i przyjął do kręgu naukowców związanych z jego dworem. Utopijne Miasto Słońca, w którym Słońce (Metafizyk) - najwyższy kapłan kieruje jego życiem, zdaje się inspirować absolutystyczny Pontyfikat Urbana VIII, w którym niemałą rolę odegrała nauka. Nie przypadkiem słońce, obok wszechobecnych pszczół, jest jednym z symboli papieża Barberini.
W roku 1623 opublikowany został również dedykowany Urbanowi VIII Il Saggiatore (Waga probiercza), dzieło,
Palazzo Barberini
Adres: Via delle IV Fontane,13Otwarte: wt.- ni.: 10.00 - 19.00;
Bilet wstępu: € 7.00
zniżkowy: € 3.00
www.palazzobarberini
Poprzez unikatowe wydania dzieł Galileusza, Campanelli, Kirchera i innych, ryciny, rysynki i instrumenty naukowe niewielka wystawa próbuje oddać atmosferę naukowego fermentu owego okresu. Całość urozmaicają dzieła Berniniego, Pietra da Cortona i Andrea Sacchiego.
Kuratorem wystawy jest Filippo Camerata.
FIDIASZ | 24-11-2023 - 05-05-2024 |
Pomimo swej wielkiej sławy pozostaje Fidiasz postacią pełną tajemnic, a jego rzeźby znamy głównie z opisów i rzymskich replik. Celem wystawy w Pałacu Caffarelli na Kapitolu jest ukazanie dzieła i osoby Fidiasza oraz jego dziedzictwa. Ekspozycja traktuje temat w sześciu sekcjach: Portret Fidiasza; Czasy Fidiasza; Partenon i Atena Parthenos; Fidiasz poza Atenami; Dziedzictwo Fidiasza; Opus Fhidiae: Fidiasz postantyczny.
Musei Capitolini
Villa Caffarelli
Adres: Piazza del Campidoglio 1
Otwarte codziennie: 9.30-19.30
Bilet wstępu: € 13,00, zniżkowy: € 11,00
Rezerwcja online: € 1,00
www.museicapitolini
Kuratorem wystawy jest Claudio Parisi Presicce.
SZTUKA WYZWOLONA 1937 - 1947 | 16/12/2022 - 10/04/2023 |
Pierwsza część bogatej w zdjęcia i filmy ekspozycji poświęcona została eksportowi i przymusowej sprzedaży dzieł sztuki w okresie przedwojennym. Pierwsza sala gości rzymską kopię słynnego brązu Mirona Dyskobol Lancellotti, który był wybrany i "kupiony" przez Hitlera jako symbol estetyki nazistowskiej i wcielenie ariańskiego ideału męskiego piękna. Dyskobol miał być darem Fürera dla narodu niemieckiego i ozdobą Fürerermuseum w jego rodzinnym Linzu.
Główny rozdział wystawy rozpoczyna się tuż po niemieckiej inwazji na Polskę. W kolejnych salach toczy się opowieść o brawurowych akcjach ratowniczych, dzięki którym zostały ocalone między innymi pokazane w Stajniach dzieła. Są tu Madonna di Senigallia Piera della Francesca, obrazy Barocciego, Signorellego, Lotta, Holbeina, El Greco, żeby wymienić tylko najbardziej znanych.
Trzeci rozdział dotyczy powojennych operacji odzyskiwania zrabowanych arcydzieł, w których obok włoskich urzędników uczestniczyły również organizacje alianckie. Zamyka wystawę Danae Tycjana odzyskana z... sypialni Göringa.
Poszczególne fakty, o których traktuje wystawa, wydają się prawie nieprawdopodobne, jakby wzięte z filmu przygodowego. Jak choćby moment, kiedy w 1943 roku niemiecki oddział Kunstschutz
Scuderie del Quirinale
Adres: Via XXIV Maggio 16Otwarte: 10.00 - 18.05
Bilet wstępu: 17,50 €, ulgowy: różne ceny
www.scuderiequirinale.it
Wyeksponowanych jest około setki dzieł najwyższej klasy. Ponieważ pochodzą one z różnych włoskich muzeów, wystawa jawi się jako niepowtarzalna okazja zobaczenia ich w jednym miejscu.
SUPERBAROK | 26/03/2022 - 03/07/2022 |
Scuderie del Quirinale
Adres: Via XXIV Maggio 16Otwarte: 10.00 - 18.45
Bilet wstępu: 17,50 €, ulgowy: różne ceny
www.scuderiequirinale.it
CARAVAGGIO I ARTEMISIA: Wyzwanie Judyty. | 25/11/2021 - 27/03/2022 |
Otwierają ekspozycję utrzymane jeszcze w stylu manierystycznym szesnastowieczne obrazy Tintoretta i Pierfrancesca Foschiego, a Judyta powierzająca głowę Holofernesa służącej Lavinii Fontany podkreśla szczególnie wyakcentowany na wystawie aspekt feministyczny. Druga sala gości dzieło Caravaggia i jego bezpośrednich naśladowców - Bartolomea Manfrediego, Giuseppe Vermiglia, Filippa Vitalego, Valentina i in. Zestawienie pozwala zrozumieć, jak silny wpływ miało rewolucyjne przedstawienie przez Caravaggia sceny biblijnej jako realistycznej sceny dekapitacji, w której można odczytać prawdopodobe echa egzekucji Beatrice Cenci.
Wybór obrazów trzeciej sekcji wysuwa na główny plan samą osobę Judyty jako biblijnej heroiny. Nie przypadkiem tu znalazły miejsce dzieła identyfikującej się z Judytą Artemisii Gentileschi i jej ojca Orazia, którzy niejednokrotnie mierzyli się z tym tematem. Obok nich prezentują się Judyty Valentina, Guida Cagnaccego, Johanna Lissa, Mattia Pretiego, słynna Judyta Cristofana Alloriego i inne.
Zamyka wystawę seria obrazów o podobnej
Palazzo Barberini
Adres: Via delle IV Fontane,13Otwarte: wt.- ni.: 10.00 - 18.00;
Bilet wstępu: € 12.00
zniżkowy: € 2.00
www.palazzobarberini
Kuratorką wystawy jest Maria C. Terzaghi.
CICHA REWOLUCJA. | 5/11/2021 - 19/04/2022 |
Głównym dziełem Plautilli Bricci był wzniesiony na wzgórzu Janikulum ekstrawagancki pałac o kształcie okrętu - Villa Benedetta. Pałac niestety nie przetwał, został zniszczony przez wojska francuskie w XIX wieku. W jego ocalałych szczątkach dziś ma swoją siedzibę włoska loża masońska Wielki Wschód Włoch. Na wystawie można zobaczyć jego plany i rysunki przygotowawcze autorki. Jedyne przetrwałe dzieło architektoniczne Plautilli Bricci to kaplica rodzinna jej protektora i zleceniodawcy, agenta kardynała Mazzarina Elpidia Benedettiego w kościele św. Ludwika Króla Francji. Obraz w ołtarzu przedstawiający św. Ludwika IX jest również dziełem Plautilli. W Galerii Corsini zaś został wyeksponowany inny obraz ołtarzowy - uważana za cudowną karmelitańska Madonna z dzieciątkiem.
Palazzo Corsini
Adres: via della Lungara, 10Otwarte: wt.- ni.: 10.00 - 18.00;
Bilet wstępu: € 12.00
zniżkowy: € 2.00
www.palazzocorsini
Wystawa niewielkigo rozmiaru adresowana do koneserów i... czytelników Melanii Mazzucco.
Kuratorem wystawy jest Yuri Primarosa.
KLIMT. SECESJA I WŁOCHY | 27/10/2021 - 27/03/2022 |
Bardzo wyczerpująca wystawa dotyczy związków Klimta z Italią oraz włoskiej sztuki z Secesją Wiedeńską, która definitywnie zamknęła rozdział historyzmu i odżegnała się od modelu włoskiego renesansu. Podróże do Wenecji i Rawenny odkryły przed Klimtem inną stronę włoskiej sztuki: pozbawione głębi, mieniące się kolorami i złotem mozaiki. Ich odblaski będą zawsze migotać w jego obrazach. Obok prac Klimta godne miejsce w pałacu Braschi znalazły również obrazy, rysunki, plakaty i rzeźby najważniejszych artystów secesji takich jak Otto Friedrich, Friedrich König, Josef M. Auchentaller, Franz Jaschke, Koloman Moser, Carl Moll. Wystawa szeroko traktuje drogi wiedeńczykom tematy portretu i pejzażu. Jedna z sal poświęcona jest ważnej dla okresu secesji sztuce dekoracyjnej i rzemiosłu artystycznemu.
Członkowie Secesji odwiedzali Włoch również przy okazji wystaw. Większość obrazów Klimta była eksponowana na wystawach w Wenecji i Rzymie. Dzięki temnim również Rzym miał swoją Secesję. Prace Felice Casoratiego, Vittorio Zecchiego, Galileo Chiniego są znakomitym świadectwem recepcji klimtowskiego języka abtrakcyjnego dekoratywizmu.
Spośród 230 wystawionych dzieł 49 to prace samego Klimta. Jest między nimi wiele szkiców, plakaty (Tezeusz zabijający Minotaura) i takie cymelia jak Judyta z głową Holofernesa, Kobieta w bieli, Przyjaciółki 1 czy niedokończona Panna młoda. Jedną z największych atrakcji wystawy jest trzydziestoczterometrowy, monumentalny Fryz Beethovena.
Zamyka ekspozycję niezwykły Portret damy, który przez wiele lat należał do najbardziej poszukiwanych na świecie obrazów. W 1997 roku w niewyjaśniony sposób zniknął z prywatnej galerii w Piacenzy. Po 23 latach został odnaleziony w
Palazzo Braschi
Adres: P.zza Navona 2 oraz P.zza San Pantaleo 10Otwarte: pn.- pt.: 10.00 - 19.00
so. - niedz.: 10.00 - 22.00
Bilet wstępu: € 13,00, zniżkowy: € 11,00
Bilet wystawa + muzeum: € 19,00, zniżkowy: € 15,00
www.palazzobraschi
Kuratorami wystawy są Franz Smola, Mari V. Marini Clarelli oraz Sandra Tretter.
PIEKŁO | 15/10/2021 - 09/01/2022 |
Złożony z trzech ksiąg poemat Dantego, arcydzieło światowej literatury, to wizjonerski obraz zaświatów, gdzie jest miejsce dla prawych, dla nieprawych i dla potępionych grzeszników - Raj, Czyściec i Piekło. Każdy artysta, traktujący tematykę zła i kary za nie, musi skonfrontować się z wizją dantejską piekła. Dlatego dzieła wyeksponowane w Stajniach Kwirynalskich reprezentują artystów z całej Europy i obejmują bardzo szeroki wachlarz czasowy.
Wystawa z okazji siedemsetlecia śmierci Dantego jest inspirowana pierwszą księgą Boskiej Komedii. Eksploruje ikonografię piekła, ukazując, jak artyści na przestrzeni wieków wyobrażali jego strukturę, władców i funkcjonowanie. Kuratorzy wystawy, Jean Clair z żoną Laurą Bossi prowadzą zwiedzających, jak Wergiliusz Dantego przez piekło, poprzez problematykę zła, poczynając od pytania o jego pochodzenie.
Otwierają ekspozycję wygnane z raju, ekspresyjne zbuntowane anioły w wersji malarskiej (A. Commodi) i rzeźbiarskiej (F. Bertos). Śmierć (G. de Ronza) i Sąd Ostateczny Beato Angelico poprzez sugestywną Bramę piekielną A. Rodina wiodą do otchłani, gdzie bytują jej stali mieszkańcy - szatany (T. Lawrance'a, F. Van Stuck'a), Paolo Malatesta i Francesca z Rimini, książę Ugolino z dziećmi (A. Rodin) i goście - Eneasz (J. Breughel), Orfeusz (H. Régnault), Chrustus (P. Huys), Dante. La voragine infernale Botticellego oraz seria cennych szesnastowiecznych rysunków F. Zuccariego i G. Stradano ilustrują strukturę dantejskich kręgów piekielnych, odpowiadających wadze popełnionych grzechów. Diabelskim metamorfozom i kuszeniu św. Antoniego poświęcone są kolejne sale goszczące m.in. prace H. Boscha, L. Cranacha, S. Rosy, Cézanne'a. Ostatnia część wystawy, niepokojąca i przygnębiająca, przypomina o ziemskich piekłach ludzkości - tragedii wojen (F. Goya, O. Dix, F. Previati), koszmarze ludobójstwa (maszynopis P. Levi), zniewoleniu (G. B. Piranesi), alienacji i szaleństwa (G. Balla, T. Signorini, P. Richter).
Zamyka wystawę kojąca atmosfera ostatniej sali, która, metaforycznie poprzez dzieła sztuki (A. Kiefer, G. Doré) i dosłownie
Scuderie del Quirinale
Adres: Via XXIV Maggio 16Otwarte: 10.00 - 20.00
24/12 i 31/12: 10.00 - 15.00
01/01: 16.00 - 20.00
Bilet wstępu: € 15,00, ulgowy: różne ceny
www.scuderiequirinale.it
Całość dodatkowo uzupełniają starannie dobrane literackie didaskalia.
Nie sposób zacytować wszystkich wystawionych dzieł, a są to, jak zwykle w Stajniach Kwirynalskich, dzieła najwyższej jakości.
Siedemnaste Quadriennale Sztuki | 30/10/2020 - 31/03/2021 |
Tytuł tegorocznej edycji brzmi Fuori, czyli poza, na zewnątrz. Nawiązuje do, tak aktualnej w sytuacji ogólnego lockdown, potrzeby wyjścia poza istniejące klasyfikacje i podziały. Kuratorzy wystawy - Sarah Cosulich i Stefano Collicelli Cagol - prezentują artystów, którzy w swojej twórczości próbują przezwyciężać tradycyjne granice między różnymi środkami ekspresji takimi, jak sztuki wizualne, taniec, film, moda, architektura, czy muzyka.
Palazzo delle Esposizioni
Adres: Via Nazionale, 194Otwarte: pn - pt: 11.00 - 20.00
Bilet wstępu: gratis
www.palazzoesposizioni.it
Uczestniczy w Quadriennale 40 twórców. Większość prac została przygotowana specjalnie na tę okazję.
Jednym ze sponsorów wystawy jest dom mody Gucci, dzięki któremu wstęp na wystawę jest nieodpłatny.
Shepard Fairey | 27/09/2020 - 26/03/2021 |
Galleria Nazionale
d´Arte Contemporanea
Adres: Viale delle Belle Arti, 131
Otwarte: wt.- niedz.: 9.00 - 18.15
Zamknięte: poniedziałek
Bilet wstępu: € 10.00, zniżkowy: € 2.00
www.gnam
Sten Lex. Odrodzenie | 27/09/2020 - 26/03/2021 |
Galleria Nazionale
d´Arte Contemporanea
Adres: Viale delle Belle Arti, 131
Otwarte: wt.- niedz.: 9.00 - 18.15
Zamknięte: poniedziałek
Bilet wstępu: € 10.00, zniżkowy: € 2.00
www.gnam
BANKSY | 8/09/2020 - 11/04/2021 |
Ponad 100 prac wystawionych w Chiostro del Bramante przedstawia świat według Banksy'ego. Love is in the Air, A Girl with Baloon, Queen Vic a Napalm, Toxic Mary i inne murale Banksy'ego podbiły świat dzięki zawartemu w nich ironicznemu duchowi sprzeciwu wobec hipokryzji i amoralności światowej polityki, czyniąc styl i pseudonim anonimowego autora powszechnie znanym. Banksy jest jednym z najważniejszych street-artowców na świecie. W 2019 znalazł się na czternastym miejscu na liście Art Review najbardziej wpływowych osobistości w dziedzinie sztuki. Każdy jego nowy mural, czy fakt związany z jego osobą komentowane są w mediach na całym globie.
Kim jest Banksy? Kto jest Banksy'm? Czy jest nim Robert Del Naja, wokalista zespołu Massive Attack? On sam uważa, że jego tożsamość nie ma żadnego znaczenia, a mogłaby co najwyżej skazić przekaz zawarty w znaku graficznym. My wiemy, że jego osobowość artystyczna kształtowała się na scenie undergroundu południowo-zachodniej Anglii, że współpracuje z innymi artystami i muzykami. Wiemy, że jego graffiti pojawiały się na murach (często brudnych i brzydkich) Bristolu, Londynu, Nowego Yorku, Jerozolimy, Wenecji i wielu innych miast, wywołując skrajnie przeciwstawne reakcje władz i odbiorców. Banksy opowiada o władzy i globalizacji, polityce i wojnach, konsumizmie i ubóstwie w sposób prosty,
Chiostro del Bramante
Adres: Arco della Pace, 5Otwarte: pn.- pt.: 10.00 - 19.00;
so - niedz.: 10.00 - 20.00
Bilet wstępu: od 13 do 18 €, zniżkowy: € 10.00
Obowiązkowa rezerwcja online
www.chiostrodelbramante
Wystawa Banksy'ego w Dziedzińcu Bramantego obejmuje wyłącznie prace wykonane w pracowni powstałe w latach 2001-2007. Są między nimi grafiki przygotowywane na wystawy oraz projekty okładek płyt i książek. Wszystkie eksponaty pochodzą z prywatnych kolekcji. Całość uzupełnia film i slajdy przedstawiające murale Bangsy'ego.
RAFFAELLO 1520-1483 | 05/03/2020 - 30/08/2020 |
Wystawa ku czci Rafaela, przesunięta w czasie o trzy miesiące z powodu pandemii, jest punktem kulminacyjnym światowych obchodów 500-lecia śmierci największego malarza renesansu zmarłego w wiecznym mieście w wieku 37 lat prawdopodobnie na (o, ironio!) zapalenie płuc.
Rafael Santi przeżył 11 lat (1509 - 1520) w Rzymie. Z Rzymem, z rzymskimi mecenasami w osobach papieży Juliusza II i Leona X związała się jego sława absolutnego geniusza, który zmienił na zawsze historię sztuki i gustów.
Oryginalnie pomyślana i przebogata ekspozycja przebiega twórczość Rafaela wstecz - od śmierci w Wielki Piątek 1520 roku, poprzez okres florencki po młodzieńcze lata w Urbino i Perugii. Kuratorzy wystawy - Marzia Faietti i Matteo Lafranconi - za cel postawili sobie ukazanie Rafaela jako malarza, architekta, badacza starożytności - artystę uniwersalnego, z którego humanistyczną kulturą mogli się równać tylko Leonardo i Michał Anioł. Wystawa w Stajniach Kwirynalskich jest niepowtarzalną okazją skonfrontowania zarazem 120 dzieł samego Urbinaty, pochodzących z muzeów i prywatnych kolekcji europejskich i amerykańskich. Zestawiono ze sobą słynne portrety papieży Juliusza II i Leona X z nepotami, które stały się modelami dla późniejszych wielkich portrecistów papieskich. Pomiędzy innymi portretami jest portret Baltazara Casliglionego popularnego na dworach szesnastowiecznej Polski dzięki przełożonemu przez Łukasza Górnickiego Dworzanina. Castiglione wraz z Rafaelem był autorem epokowego listu di Leona X w kwestii konserwacji i topograficznej rekonstrukcji starożytnego Rzymu. W sali zatytułowanej La Lettera a Leone X zaprezentowano jego fragment ręki Rafaela oraz dokumenty związane z tym tematem. Między portretami kobiecymi są La Fornarina, La Velata i Dama z jednorożcem. Jedna z sal gości serię nie mniej znanych Madonn - Madonna dell'Impannata, Madonna della Rosa, Madonna del Granduca, Madonna z dzieciątkiem i małym św. Janem. Jest także miejsce dla studiów przygotowaczych do arrasów dla Kaplicy Sykstyńskiej, starożytne cymelia cytowane w arrasach i same arrasy Ofiara w Lystrze oraz Bóg Ojciec z symbolami ewangelistów. Bodaj nie najatrakcyjniejszym aspektem wystawy jest zestawienie pochodzących z różnych kolekcji rysunków, szkiców przygotowawczych i starożytnych wzorców dotyczących tego samego tematu, jak n.p. złożenie do grobu do tzw. Pala Baglioni, czy projekty nowej Bazyliki św. Piotra.
Otwierają wystawę romantyczne obrazy Pierre-Nolasue Bergereta i Pietra Vanniego przedstawiające śmierć i egzekwie Rafaela oraz wierna reprodukcja jego grobowca z Panteonu, gdzie chciał być pochowany, zamyka ją młodzieńczy autoportret.
Scuderie del Quirinale
Adres: Via XXIV Maggio 16Otwarte: niedz.-czw.: 10.00 - 20.00
pt.-so.: 10.00 - 22.30
Bilet wstępu: € 15,00, ulgowy: różne ceny
Obowiązkowa rezerwcja online: € 2,50
www.scuderiequirinale.it
Wystawa z zadyszką - na zobacznie wszystkich 200 dzieł w 14 salach na dwóch piętrach przewidziano 75 minut (po 5 minut na salę) w grupach po 6 - 8 osób.
Przed planowaną wizytą warto skorzystać ze specjalnie na tę okazję przygotowanej aplikacji Scuderie del Quirinale.
Lista prezentowanych
dzieł Rafaela
Filippo de Pisis | 17/06/2020 - 20/09/2020 |
Wykształcony w materiach literackich jako malarz pozostawał autodydaktą. Na jego twórczości silnie zaważył wpływ metafizyki, z którą zetknął się jeszcze we wczesnej młodości w Ferrarze, gdzie spotykał braci de Chirico i Carlo Carrà. W wielu, również późniejszych obrazach (Piede romano, Wielka muszla) zachowała się surrealna atmosfera metfizyki. Paryskie spotkanie z impresjonizmem i fowizmem wyrafinowało wyrosłą na kolorystyce Szkoły Rzymskiej i osiemnastowiecznym malarstwie weneckim paletę chromatyczną de Pisisa (Francuski marynarz,
Museo Nazionale Romano -
Palazzo Altemps
Adres: da Piazza S. Apollinare 46
Otwarte: wt. - czw.: 14.00 - 19.45
pt. - niedz.: 10.30 - 19.45
Bilet wstępu: € 12,00, ulgowy: € 2.00
Obowiązkowa rezerwcja online: € 2,00
www.museonazionale.it
Obrazy (26), a tym bardziej rysunki i akwarelowe szkice (28) de Pisisa, które przedstawiają portety i akty młodych mężczyzn nawiązują dialog i wzajemnie się prowokują z portretami imperatorów i marmurowymi ciałami bogów i herosów. Szesnastowieczny pałac Altemps, w którym znajduje się wystawa, gości bowiem kolekcję sztuki antycznej.
Kuratorami wystawy są P. G. Castagnoli i A. Capodiferro.
Czasy Caravaggia. | 12-03-2020 - 13-09-2020 |
Roborto Longhi (1890—1970) należał do najbardziej fascynujących intelektualistów włoskich XX wieku. Historyk sztuki i krytyk artystyczny, profesor uniwesytetów w Bolognii i Florencji, autor monografii na temat Piero della Francesca, malarstwa weneckiego i ferraryjskiego, które stanowią kamienie węgielne we włoskiej historii sztuki, był rownież kuratorem dwóch epokowych wystaw w 1951 i 1953 r., ktore "odkryły" Caravaggia dla szerokiej publiczności i rozbudziły powszechną miłość do niego. W swojej florenckiej willi, która zgodnie z testamentem, stanowi dziś siedzibę fundacji nazwanej jego imieniem, Roberto Longhi zgromadził znaczącą kolekcję obrazów. Jej jądro stanowią dzieła zwązane z Caravaggiem i malarzami jego kręgu.
Wystawa prezentuje czterdzieści dzieł pochodzących z Fundazione Roberto Longhi. Najważniejsze spośród nich - główna atrakcja wystawy, to oryginał Caravaggia Chłopiec ugryziony przez jaszczurkę (1596-97). Ekspozycję otwierają cztery małe obrazki Lorenza Lotta, obrazy Battisty del Moro i Bernardina Passerottiego, które wprowadzają w atmosferę artystyczną manieryzmu lombardzkiego i weneckiego, w której formował się talent Caravaggia. W kolejnych salach przedstawione są prace malarzy wywodzących się od Caravaggia, którzy rozpowszechnili styl mistrza w Europie. Są między nimi aktywni w Rzymie Carlo Saraceni (Mojżesz odnaleziony przez córki faraona, portret kardynała Capocci), Domenico Fetti i Angelo Caroselli (Alegoria próżności), związani z Neapolem Battistello Caracciolo (Złożenie do grobu) i Jusepe de Ribera (czterech Apostołów), Francuz Valentin de Boulogne (Zaparcie się św. Piotra), Holendrzy Gerrit van Honthorst (Czytający mnich) i Matthias Stomer (Zwiastowanie żonie Manoacha, Ozdrowienie Tabity),
Musei Capitolini
Adres: Piazza del Campidoglio 1Otwarte pn.- pt.: 10.00-19.00
so. - ni.: 10.00 - 22.00
Bilet wstępu: € 15,00, zniżkowy: € 13,00
Obowiązkowa rezerwcja online: € 2,50
www.museicapitolini
Kuratorem wystawy zorganizowanej z okazji pięćdziesiątej rocznicy śmierci Roberta Longhi jest Maria Cristina Bandera.
ORAZIO BORGIANNI. | 06/03/2020 - 01/11/2020 |
Wystawa w Palazzo Barberini, której kuratorem jest Giovanni Papi, jest pierwszą wystawą monograficzną poświęconą Borgianniemu. Dzieli się na dwie części. Część pierwsza prezentuje siedemnaście dzieł autograficznych. Liczbowo niewielki, lecz reprezentatywny przegląd pozwala z łatwością zrozumieć, jakie źródła ma malarstwo Borgianniego. W wielu postaciach, wyrazach twarzy (Św. Karol Borromeusz w adoracji Trójcy, Autoportret) rozpoznaje się El Greco, martwe natury - kosz z bielizną w Sacra conversazione - z J. Bassana, złote światło w Wizji św. Franciszka, słodkie twarze Madonn i aniołów przypominją Correggia, w Zaparciu się św. Piotra to dosłowne cytaty z Caravaggia, luminizm i diagonalne kompozycje
Palazzo Barberini
Adres: Via delle IV Fontane,13Otwarte: czw.- ni.: 10.00 - 18.00;
Bilet wstępu: € 12.00
zniżkowy: € 2.00
www.pzlazzobarberini
Canova. Wieczne piękno | 19-05-2020 - 21-06-2020 |
Wystawa w pałacu Braschi dokumentuje osobiste związki Canovy z miastem i rolę, jaką odegrał w Rzymie w owym dramatycznym okresie - były to czasy napoleońskie, kiedy papież Pius VI i potem Pius VII został uwięziony, a Rzym i całe Państwo Kościelne ograbione z dzieł sztuki. W przyszłości Canova będzie tym, kto, jako reprezentant papieski na Kongresie Wiedeńskim, zdoła część tych dzieł przywrócić. Był to również okres Grand Tour, kiedy Rzym przyciągał artystów i miłośników szktuki z całej Europy. Już pierwsza część ekspozycji, goszcząca portrety Mengsa, Batoniego, Piranesiego, Hamiltona i innych, wprowadza w środowisko, w jakim znalazł się młody Antonio. Później pracownia Canovy, którą ilustruje jedna z sal, stanowić będzie jedną z atrakcji miasta.
Ekspozycja rozwija się w trzynastu salach, z których każda traktuje odrębny aspekt rzymskiej obecności Canovy. Szczególnie dużo miejsca poświęcono studiom Canovy nad antykiem, które pozwoliły mu stać się "nowym Fidiaszem, Praksytelesem, Zeuksisem i Apellesem", jak został nazwany w akcie nominacji na Generalnego Inspektora Dóbr Artystycznych Pańswa Kościelnego. Zestawienia dzieł starożytnych z rzeźami Canowy - watykańskiego Apollina Belwederskiego Leocharesa z Perseuszem, praksytelejskiego Erosa z Centocelle z Narodowego Muzeum Archeologicznego w Neapolu z Uskrzydlonym Amorkiem z Ermitażu, pokazują relację między antykiem i współczesnością w pojęciu Canovy, który mawiał, że "antyk trzeba sobie wbić do krwi i uczynić go naturalnym, jak samo życie". Rysunki, szkice w glinie, wykończone modele gipsowe ilustrują etapy powstawania takich monumentów jak grobwiec Klemensa XIV w bazylice św. Apostołów, grobowce Klemensa XIII i ostatnich Stuartów w bazylice watykańskiej, ale również dzieł o bardziej intymnym charakterze, jak Tancerka z Ermitażu czy melancholijne Amory.
Poza kilkoma marmurami (m. in.: Magdalena pokutnica z Genui, Uskrzydlony Amorek z Ermitażu, portrety Piusa VII i Cimarosy, Autoportret) zdecydowana większość prezentowanych dzieł to oryginalne gipsowe modele Canovy przygotowane do przeniesienia w marmur. Niektóre z rzeźb (Tancerka, Gladiator Borghese i Uskrzydlony Amorek) zostały zgodnie z ideą Canovy umieszczone pomiędzy lustrami na obrotowych platformach i oświetlone specjanie
Palazzo Braschi
Adres: P.zza Navona 2 oraz P.zza San Pantaleo 10Otwarte: pn.- pt.: 10.00 - 19.00
so. - niedz.: 10.00 - 22.00
Bilet wstępu: € 13,00, zniżkowy: € 11,00
Bilet wystawa + muzeum: € 19,00, zniżkowy: € 15,00
Obowiązkowa rezerwcja online: € 2,50
www.palazzobraschi
Dopełnia ekspozycję 30 forografii Mimmo Jodice przedstawiających "portrety" najbardziej znanych dzieł Canovy.
Wchodzących do pałacu w dziedzińcu wita reprodukcja Amora z leżącą Psyche zrealizowana w karraryjskim marmurze przez... robota.
Bacon, Freud i Szkoła Londyńska | 02/09/2019 - 23/02/2020 |
Ich dzieła, które datują się na lata od 1945 po 2004, stanowią świadectwo dramatyzmu i potrzeby zmiany okresu powojennego i zarazem inspirację dla następnych pokoleń artystów i nie tylko. Każdy z nich na swój, diametralnie odmienny od pozostałych sposób opowiada o osobistych doświadczeniach, rodzinie (portrety żon Girl with a Fig Leaf, matki, przyjaciół L. Freuda, Head L. Kossoffa) o ludziach z londyńskich przedmieść, nocnych lokali przepojonych zmysłowością i nierzadko brutalnością. Twórczość każdego z nich jednakże jest odzwierciedlaniem człowieczej kruchości i bezbronności przedstawionych bez upiększeń. NO FILTER. Temat przewodni to figura ludzka, często zdeformowana czy bezkształtna jak u Bacona (Portrait of Isabel Rowsthorne, Figure in a Landscape), figura wyalienowana ze wszelkiego kontekstu tak przestrzennego, jak społecznego, samotna, zamknięta w abstrakcyjnych formach. Pomimo tego niektóre obrazy emanują również tony bardzo osobiste (M. Andrews, Melanie and me swimming), autobiograficzne (P. Rego, Taniec Życia, Panna młoda podejmujace tematykę feministyczną).
Bardzo reprezentacyjny wybór prac (45 malowideł, rysunków i rycin) pomaga wyodrębnić punkty
Chiostro del Bramante
Adres: Arco della Pace, 5Otwarte: pn.- pt.: 10.00 - 20.00;
so - niedz.: 10.00 - 21.00
Bilet wstępu: € 15.00
zniżkowy: € 10.00, € 8.00
www.chiostrodelbramante
Dobrze przemyślany układ ekspozycji, pomimo niewielkich rozmiarów pomieszczeń wystawowych, pozostawia dość miejsca dla spokojnej kontemplacji i poznania dzieł, co wspomagają wyczerpujące opisy i wielojęzyczne audioguide.
Kuratorem wystawy jest Elena Crippa, Curator of Modern & Contemporary British Art at Tate Britain w Londynie.
Carthago. Mit nieśmiertelny | 27/09/2019 - 29/03/2020 |
Dobór artefaktów pokazuje, w jak dużym stopniu jesteśmy dziedzicami tej zapomnianej cywilizacji. Naczynia z napisami, dokumenty na brązowych i złotych tabliczkach przypomniają, że alfabet fenicki jest bazą pisma hebrajskiego, greckiego i łacińskiego. Jedyna wyeksponowana moneta przypomina, że również wynalazek pieniądza w VII w. p n. e.. zawdzięczamy Fenicjanom. Nazwa Fenicja pochodzi od słow phoinos, czyli purpurowy - to Fenicjanie wynaleźli tak ważną w starożytności, wyrafinowaną technikę barwienia purpurą.
Najatrakcyjniejsze eksponaty znajdują się w części poświęconej bitwie koło Wysp Egadzkich w 241 r. p n. e.., która zmieniła bieg historii, zapoczątkowując dominium Rzymu nad Morzem Śródziemnym. Są to wydobyte z dna morza rostra (taranujące ostrogi) statków fenickich i rzymskich, zbroje, hełmy i inne części uzbrojenia. Kolekcja biżuterii, talizmanów i naczyń stołowych opowiada o codziennym życiu kartagińczyków. Oddzielną część poświęcono kultom i rytuałom, których świadectwem są urny i stele wotywne pochodzące z tofet, sanktuariów, gdzie w ofierze składano dzieci.
Parco Archeologico
del Colosseo
Otwarte codziennie: 8.30 - 16.30
Bilet wstępu: € 16, zniżkowy: € 2.00
Rezerwacja: € 2.00
Wstęp wolny: obywatele UE
poniżej 18 lat
www.colosseo
Wystawa rozwija się dalej na Forum Romanum w świątyni Romulusa oraz Rampie Cesarskiej.
Eksponaty pochodzą z muzeów włoskich i zagranicznych (Liban, Tunezja, Malta, Hiszpania i Niemcy). Kuratorem wystawy jest Alfonsina Russo.
Roma Universalis. Imperium i dynastia przybyła z Afryki | 15/11/2018 - 25/08/2019 |
Cesarze rodem z Afryki i Syrii - Septymiusz Sewer, Karakalla, Heliogabal, Sewer Aleksander i stojące za nimi kobiety - rządzili przez czterdzieści lat na przełomie II i III w., w czasach, kiedy potęga Rzymu chyliła się już ku upadkowi. Pomimo to, dokonali przemian w dziedzinie religii, obyczajowości, ekonomii i wojskowości, których ostateczną konsekwencją było ujednolicenie kulturowe całego imperium, zatarcie różnic pomiędzy zwycięzcami i zwyciężonymi. Był to ostatni okres stabilności państwa rzymskiego.
Ekspozycja została zlokalizowana w kilku punktach Parku Archeologicznego Koloseum. Z tej okazji na Palatynie Forum Romanum
Parco Archeologico
del Colosseo
Otwarte codziennie: 8.30 - 16.30
Bilet wstępu: € 12, zniżkowy: € 7.50
Wstęp wolny: obywatele UE
poniżej 18 lat
www.colosseo
Eksponaty pochodzące z muzeów całego świata (około 100) to makiety najważniejszych budowli epoki, fragmenty marmurowego planu miasta, portrety, napisy oraz amfory i inne naczynia.
OWIDIUSZ. Miłostki, mity i inne historie | 17/10/2018 - 20/01/2019 |
Artyści na przestrzeni wieków starali się przełożyć ów obraz na język sztuk wizualnych. Śledząc więzi pomiędzy słowami i obrazami, między poezją i sztuką, kurator wystawy w Stajniach Kwirynalskich Francesca Ghedini idzie tropem Owidiusza. Na podstawie skrupulatnie wybranych eksponatów (250) pokazuje, jak mity opowiedziane w Metamorfozach inspirowały rzeźbiarzy i malarzy starożytnych (freski z Pompejów, Wenus Callipigia z Neapolu, nowodonaleziona grupa Niobidów z Tivoli), średniowiecznych miniaturzystów umoralniających i chrystianizujących pogańskiego autora (m. in. manusrypt z IX w., wydanie drukiem z 1471), artystów epoki renesansu (Wenus pudica
Scuderie del Quirinale
Adres: Via XXIV Maggio 16Otwarte: niedz.-czw.: 10.00 - 20.00
pt.-so.: 10.00 - 22.30
Bilet wstępu: € 15,00, ulgowy: różne ceny
www.scuderiequirinale.it
Wystawa z okazji dwutysięcznej rocznicy śmierci Owidiusza jest wspaniałą okazją do przypomnienia mitów o miłostkach bogów rzymskiego panteonu, które stały się częścią naszej kolektywnej świadomości również dzięki dziełu wielkiego poety.
BROŃ I WŁADZA w Europie epoki renesansu | 26/07/2018 - 11/11/2018 |
Museo Nazionale
di Castel Sant‘Angelo
Adres: Lungotevere Castello, 50Otwarte: codziennie: 9.00 - 19.30;
do 9/09/2018 czw. - niedz.: 9.00 - 23.30;
Museo Nazionale
del Palazzo di Venezia
Adres: Via del Plebiscito, 118Otwarte: wt. - niedz.: 8.30 - 19.30
Bilet wstępu: € 15.00, ulgowy: € 7.50
Niezwykła i przebogata ekspozycja ma dwie siedziby - Zamek Świętego Anioła oraz pałac Wenecki na co dzień goszczące dwie główne rzymskie kolekcje broni. Z nich też pochodzi część eksponatów, które zostały odrestaurowane specjanie na potrzeby wystawy. Są to zbroje bojowe i turnniejowe, hełmy, miecze i broń palna. Wiele z nich w przeszłości należało do wielkich bohaterów historii, takich choćby jak Kosma Medyceusz. Wystawa obejmuje okres od XIII po XVII wiek.
Canaletto 1697 - 1768 | 11/04/2018 - 19/08/2018 |
Wielką antologią w Pałacu Braschi Rzym celebruje weneckiego artystę z okazji 250 rocznicy śmierci. Wystawa, której kuratorem jest Bożena Anna Kowalczyk, pozwala krok po kroku prześledzić rozwój Canaletta poczynając od młodzieńczego związku z teatrem, poprzez kaprysy architektoniczne inspirowane rzymskimi ruinami po wielkie sukcesy w Wenecji i Europie. Jeden z działów wystawy poświęcony jest stosunkom Canaletta z zagranicznymi mecenasami oraz jego doświadczeniom malarskim w Anglii, gdzie, wśród sukcesów i szykanów, spędził dziesięć lat. Inna część espozycji traktuje o współpracy z siostrzeńcem, malarzem osiemnastowiecznej Waszawy, Bernardo Bellotto, który przyjął jego styl i imię Canaletto. Ostatnim, wzruszającym eksponatem jest spis dóbr Canaletta sporządzony w miesiąc po śmierci. Wielki malarz, który podniósł gatunek weduty do rangi "prawdziwego" malarstwa równego malarstwy historycznemu i figuratywnemu,
Museo di Roma
Palazzo Braschi
Adres: Piazza di S. Pantaleo, 10
Otwarte: wt. - niedz.: 10.00 - 19.00
Bilet wstępu: € 11,00, ulgowy: € 9,00
www.museodiroma.it
Na ekspozycję składa się około 50 płócien, rycin i rysunków Canaletta, Bellotta i innych oraz interesujące dokumenty archiwalne. Eksponaty pochodzą z muzeów w Moskwie, Budapeszcie, Wiedniu, Paryża i Włoch. Prawdziwą cymelią są pochodzące z USA i Kuby dwie połączone na wystawie połowy obrazu przedstawiającego Chelsea z Battersea Reach.
Hiroshige. Wizje z Japonii | 01/03/2018 - 29/07/2018 |
Hiroshige i Hokusai należeli do twórców prądu artystycznego Ukiyo-e znanego jako Obrazy przemijającego świata, który krajobraz i ożywioną naturę, ich powolne, harmonijne przepływanie uczynił głównym tematem przedkładając je ponad postaci ludzkie, często traktowane tylko jako epizod. Swoją sławę zawdzięcza Hiroshige osobliwemu "fotograficznemu" podejściu do przyrody, zdolnemu przełożyć jej dynamizm na język graficzny dzięki nakładającym się planom i kombinacjom wypełnionych i pustych przestrzeni. Do najsłynniejszych obrazów Hiroshige należą widoki miasta Edo przedstawione w różnych porach roku i przy różnej pogodzie, które później będą naśladować i kopiować impresjoniści.
Pierwsza część wystawy poświęcona jest początkom kariery Hiroshige. Znajdujemy tu postaci samurajów, gwiazd teatralnych i gejszy. Kolejne sale goszczą pejzaże wykonane ulubioną techniką drzeworytu, w szczególności cykl Pięćdziesiąt trzy stacje na gościńcu Tōkaidō, a także rzadkie atramentowe malowidła na jedwabiu w charakterystycznym wertykalnym formacie. W sumie wystawionych jest 230 prac. Są między nimi i drzeworyty należące do drugiego słynnego cyklu Sto znanych miejsc w Edo, którego nowatorskie kompozycje wpłynęły nie tylko na malarzy, ale i na fotografię końca XIX wieku. Są również często reprodukowane polichromiczne ksylografie
Scuderie del Quirinale
Adres: Via XXIV Maggio 16Otwarte: niedz.-czw.: 10.00 - 20.00
pt.-so.: 10.00 - 22.30
Bilet wstępu: € 15,00, ulgowy: € 13,00
www.scuderiequirinale.it
Kuratorami wystawy są R. Menegazzo i S. E. Thompson. Dzieła pochodzą z muzeów japońskich i amerykańskich.
Wiele prac Hiroshige znajduje się w Polsce, w krakowskim muzeum "Manggha". Wisława Szymborska poświęciła Hiroshige wiersz "Ludzie na moście".
Jego imieniem nazwano jeden z kraterów na Merkurym.
TURNER. Prace z Tate | 22/03/2018 - 26/08/2018 |
Miał zwyczaj wiele podróżować wiosną i latem, by zimą utrwalać impresje z podróży na papierze i płótnie. Podróże do Włoch - odwiedzał m. in. Rzym, Neapol i kilkakrotnie Wenecję - przez lata inspirowały fantazję artysty i dodały jego malarstwu nowej intensywności w postaci czystych, żywych kolorów i czasem zaskakujących efektów świetlnych.
Twórczość Turnera miała absolutnie nowatorski charakter, toteż była przyjmowana niejednoznacznie. John Ruskin nazwał Turnera największym artystą wszech czasów, zaś wiktoriańska publiczność, w reakcji na niektóre graniczące z abstrakcją prace, uznała go za szaleńca. Królowa Wiktoria odmówiła Turnerowi tytułu szlacheckiego.
Atrysta pozostawił po sobie ponad 30 tysięcy akwareli, rysunków, szkiców, płócien, których większość przekazał w testamencie Wielkiej Brytanii. Znajdują się w galerii Tate Britain w Londynie, skąd pochodzi około 100 prac przedstawionych w Chiostro del Bramante. Wystawa kładzie szczególny nacisk na rolę akwareli w ewolucji stylu Turnera i demonstruje jego eksperymentalny i pionierski charakter w stosunku do impresjonizmu i innych prądów
Chiostro del Bramante
Adres: Arco della Pace, 5Otwarte: pn.- pt.: 10.00 - 20.00;
so - niedz.: 10.00 - 21.00
Bilet wstępu: € 14.00, zniżkowy: € 9.00
www.chiostrodelbramante
Ekspozycję dopełnia instalacja francuskiego wideo-artysty Fabiena Iliou, która pozwala wirtualnie zanurzyć się w turnerowską atmosferę.
Kuratorem wystawy jest David Blayney Brown.
Trajan. Zbudować imperium. Stworzyć Europę. | 29/11/2017 - 17/09/2018 |
Wystawa w Rynkach Trajana celebruje 1900 rocznicę śmierci Trajana. Jej ideą przewodnią jest próba odpowiedzi na pytanie, czym było Imperium czasów Trajana, kiedy znajdowało się u szczytu swojej potęgi i w jaki sposób na jego bazach wyrosła dzisiejsza Europa. Ekspozycja jest rozlokowana na wszystkich kondygnacjach starożytnych struktur Muzeum Forów Cesarskich w Rynkach Trajana i podzielona jest na siedem sektorów. Narracja (dosłowna - zwiedzającego wita głos ducha zmarłego Trajana) zaczyna się od śmierci imperatora w Selinus (Gazipaşa w Turcji). Kontynuuje poprzez salę, w której zapachy i dźwięki pozwalają wczuć się w atmosferę pośmiertnego tryumfu Trajana w Rzymie. Toczy się dalej poprzez wojny dackie, o których opowiadają kopie płaskorzeźb pobliskiej Kolumny Trajana oraz sfinansowane dzięki nim wielkie przedsięwzięcia budowlane takie jak termy, łuki tryumfalne, porty i samo Forum Trajana - również one zilustrowane makietami. W kolejnych salach marmurowe oblicza bliskich Trajanowi kobiet - Plotyny, Marcjany i Matidii uzupełniają głosy w pierwszej osobie opowiadające o roli, jaką odegrały w życiu cesarza i cesarstwa.
Mercati di Traiano
Adres: Via IV Novembre, 94Otwarte: 9.00 - 18.30;
Zamknięte: 25.12, 01.01, 01.05
Bilet wstępu: € 13.0, zniżkowy: € 11.0
Dopłata do wystawy: € 2.0
www.mercatiditraiano
Kuratorzy wystawy (C.P. Persice, M. Milella, S. Pastor i L. Ungaro) wykorzystali eksponaty pochodzące z Muzeum Cywilizacji Rzymskiej muzeów i depozytów zagranicznych oraz rzymskich, a także kolekcji prywatnych. Niektóre z nich są eksponowane po raz pierwszy. Bogate użycie multimedów również interaktywnych czynią wystawę atrakcyjną nawet dla najmłodszych.
Włochy Zahy Hadid | 23/06/2017 - 14/01/2018 |
Twórczość Zahy Hadid odzwierciedla jej poszukiwana z pogranicza urbanistyki, architektury i designu oraz geografii, architektury i pejzażu. Opierając się na eksperymentalnych technologiach w swoich projektach łączy naturalną topografię z systemem form tworzonych przez człowieka. Płynne, znikające linie jej budowli, ostre kąty, gładkie powierzchnie, rozbite i na nowo złożone bryły zawsze dostosowują się do miejsca, w jakim powstały.
Pod koniec XX wieku Zaha Hadid związała się z Włochami, gdzie do najbardziej znanych jej realizacji, oprócz rzymskiego MAXXI, należy Dworzec Morski w Salerno,
Museo Nazionale
delle Arti del XXI Secolo
Adres: Via Guido Reni, 4/A
Otwarte: 11.00 - 19.00;
sobota: 11.00 - 22.00;
Zamknięte: poniedz., 25.12, 01.05
Bilet wstępu: € 12.00, ulgowy: € 8.00
www.maxxi
Kuratorami wystawy byli Margherita Guccione, Woody Yao.
Picasso. | 22/09/2017 - 21/01/2018 |
Ekspozycja koncentruje się na wpływie włoskich doświadczeń na twórczość wielkiego kubisty, widoczny w pracach późniejszego okresu. Pochodzące z najbardziej prestiżowych muzeów świata płótna, gwasze, rysunki, szkice, kostiumy sceniczne (około stu eksponatów) dokumentują eksperymenty Picassa z różnymi stylami i gatunkami poczynając od gier dekoracyjnych planów w kolażach okresu przedwojennego (Mężczyzna przy kominku, Mężczyzna siedzący przy stole) po stylizowany realizm czasów współpracy z Diagilewem (Kobiety biegnące po plaży, Trzy kobiety przy fontannie), od martwych natur (Flet Pana) po portrety (Portret Olgi na fotelu, Paul w stroju arlekina).
Scuderie del Quirinale
Adres: Via XXIV Maggio 16Otwarte: niedz.-czw.: 10.00 - 20.00
pt.-so.: 10.00 - 22.30
Bilet wstępu: € 15,00, ulgowy: € 13,00
www.scuderiequirinale.it
Wystawa stanowi część projektu "Picasso - Mediterranée" zainicjowanego w 2015 roku przez Musée Picasso w Paryżu. Jej kuratorami wystawy są Olivier Berggruen i Annunciata von Lichtenstein.
W cieniu piramid. | 30/12/2016 - 17/09/2017 |
Museo Barracco
Adres: Corso Vittorio Emanuele 166/AOtwarte: X - V: wt. - nd.: 10.00 do 16.00
VI - IX: 13.00 - 19.00
Wstęp wolny
www.barracco
Koloseum. Ikona | 08/03/2017 - 07/01/2018 |
Colosseo
Otwarte codziennie od 8.30 do 18.30Bilet wstępu: € 12, zniżkowy: € 7.50
Wstęp wolny: obywatele UE
poniżej 18 lat
www.colosseo
Od Caravaggia do Berniniego. | 14/04/2017 - 30/07/2017 |
Scuderie del Quirinale
Adres: Via XXIV Maggio 16Otwarte: niedz.-czw.: 10.00 - 20.00
pt.-so.: 10.00 - 22.30
Bilet wstępu: € 15,00, zniżkowy: € 13,00
www.scuderiequirinale.it
Spartakus. | 13/03/2017 - 17/09/2017 |
Museo dell'Ara Pacis
Adres: Lungotevere in Augusta
Otwarte: codziennie: 9.30 - 19.30
Bilet wstępu: € 11,00, zniżkowy: € 9,00
Bilet wystawa + muzeum: € 17,00, zniżkowy: € 13,00
www.arapacis.it
Botero | 05/05/2017 - 28/08/2017 |
Complesso del Vittoriano
Adres: Via San Pietro in Carcere
Otwarte: pon.-czw.: 9.30 - 19.30
pt.-so.: 9.30 -22.00; niedz.: 9.30 - 20.30
Bilet wstępu: € 13,50, zniżkowy: € 11,50
Tel.: +39 06 6780664/ 06 6780363
Adres: Via San Pietro in Carcere
Otwarte: pon.-czw.: 9.30 - 19.30
pt.-so.: 9.30 -22.00; niedz.: 9.30 - 20.30
Bilet wstępu: € 13,50, zniżkowy: € 11,50
Tel.: +39 06 6780664/ 06 6780363
Giovanni Boldini | 04/03/2017 - 16/07/2017 |
Complesso del Vittoriano
Adres: Via San Pietro in CarcereOtwarte: pon.-czw.: 9.30 - 19.30
pt.-so.: 9.30 -22.00; niedz.: 9.30 - 20.30
Bilet wstępu: € 16,00, zniżkowy: € 12,00
Tel.: +39 06 6780664/ 06 6780363
Manzù. Dialogi o duchowości | 8/12/2016 - 5/03/2017 |
Giacomo Manzù (1908-1991), po okresie młodzieńczej fascynacji prymitywizmem i impresjonizmem, przystąpił do silnie polityzującej mediolańskiej Grupy Corrente, która jednoczyła artystów pragnących wyjść z narzuconej przez faszyzm izolacji kulturalnej i głosiła prawo do wolności i indywidualizmu w sztuce. W swoich pracach, często o tematyce religijnej, oskarżał okrucieństwa totalitaryzmu i wojny. Pomimo swego deklarowanego agnostycyzmu i sympatii komunistycznych między swoimi przyjacółmi miał kardynałów i był osobistym przyjacielem papieża Jana XXIII. Nie przypadkiem do najważniejszych prac Manzù należy rozpoczęta w 1948 seria Kardynałowie.
Celem wystawy jest ukazanie religijnego aspektu laickiej twórczości Manzù. W sugestywnej oprawie szesnastowiecznych
Museo Nazionale
di Castel Sant‘Angelo
Adres: Lungotevere Castello, 50Otwarte: codziennie: 9.00 - 19.30;
Bilet wstępu: € 13.50, ulgowy: € 6.50
www.castelsantangelo
Muzeum Uniwersalne | 16/12/2016 - 12/03/2017 |
Po upadku Imperatora, na Kongresie Wiedeńskim, dzięki staraniom wielkiego rzeźbiarza Antonia Canovy (jego gipsy Mars i Wenus oraz Wenus Italijska na wystawie ) zdecydowano, że dzieła powinny zostać zwrócone. Nie wszystkie jednak powróciły na swoje historyczne miejsca. Część z nich
Scuderie del Quirinale
Adres: Via XXIV Maggio 16Otwarte: niedz.-czw.: 10.00 - 20.00
pt.-so.: 10.00 - 22.30
Bilet wstępu: € 12,00, zniżkowy: € 9,50
www.scuderiequirinale.it
Wystawa w Stajniach Kwirynalskich prezentuje tylko niektóre z dzieł, jakie powróciły, ale są między nimi takie cymelia jak Wenus Kapitolińska, Portret Leona X z Kardynałami G. de Medici i L. de Rossi Rafaela, Rzeź niewiniątek Guido Reni, Wniebowzięcie Tycjana obok obrazów Perugina, Pinturicchia, Correggia, Carraccich, Domenichina, Guercina.
Artemisia Gentileschi i jej epoka | 30/11/2016 - 08/05/2017 |
Artemisia Lomi Gentileschi (1593-1653) była córką uznanego malarza pierwszego pokolenia caravaggionistów, Orazia Gentileschi. We wczesnej młodości została zgwałcona przez swego nauczyciela perspektywy, malarza A. Tassi, któremu wytoczono upokarzający dla Artemizji proces. W konsekwencji Artemizja musiała wyjść za mąż i opuścić Rzym. W krótkim czasie zdołała utwierdzić się jako malarka - była pierwszą kobietą przyjętą do Akademii Rysunku we Florencji.
Życie i twórczość Artemizji związało się z trzema miastami - Florencją, Rzymem i Neapolem. Pracowała dla najznakomitszych mecenasów - Kosmy II Medici, Karola I Stuarta, neapolitańskich Burbonów. Do grona jej przyjaciół należał Galileusz.
Wystawa prezentuje twórczość Artemizji w kontekście środowisk artystycznych, w jakich tworzyła. Obok obrazów jej pędzla są wystawione również obrazy takich malarzy jak C. Allori, S. Vouet, O. Gentileschi, G. Baglione, F. Guarino, M. Stanzione oraz J. de Ribera, którzy traktowali podobne tematy. Chronologiczny układ wystawy jasno ilustrują rozwój malarki od wczesnego caravaggionizmu ku klasycyzmowi i koloryzmowi oraz jej niepowszedni talent narracyjny i dramatyczny.
Palazzo Braschi
Adres: Piazza Navona, 2 oraz da Piazza San Pantaleo, 10Otwarte: wt.- niedz.: 10.00 - 10.00
Zamknięte: pn., 25/12, 1/01, 1/05
Bilet wstępu: € 11,00, zniżkowy: € 9,00
Bilet wystawa + muzeum: € 16,00, zniżkowy: € 12,00
www.palazzobraschi
Imieniem Artemizji Gentileschi został nazwany odkryty w 1987 roku asteroid.
Picasso images. Dzieła, artysta, postać. | 14/10/2016 - 19/02/2017 |
Bogata kolekcja zdjęć sięgających po wczesne dzieciństwo jeszcze z XIX w. - w sumie około 200 - uzupełnia około 30 grafik, malowideł i rzeźb pochodzi z Musée national Picasso w Paryżu.
Intencją wystawy jest analiza stosunku Picassa do fotografii. Artysta posługiwał się nią jako instrumentem badania realnego świata i narzędziem w procesie twórczym, ale też jako środkiem dokumentującym fazy powstawania poszczególnych dzieł.
Museo dell'Ara Pacis
Adres: Lungotevere in AugustaOtwarte: codziennie: 9.30 - 19.30
Bilet wstępu: € 11,00, zniżkowy: € 9,00
Bilet wystawa + muzeum: € 17,00, zniżkowy: € 13,00
www.arapacis.it
LOVE. Sztuka współczesna spotyka miłość | 29/09/2016 - 19/02/2017 |
Wystawa traktuje temat uniwersalny, od zawsze interpretowany przez sztukę, jakim jest miłość. Posługując się różnymi środkami plastycznego wyrazu i emocjonalnego oddziaływania - tradycyjne akwarele i rzeźby, instalacje i kompozycje z wszelakich materiałów, montaże filmowe, fotografie, dźwięk - artyści poruszają różnorakie aspekty wrażliwości odbiorców, opowiadając o miłości w jej wielorakich odcieniach i przejawach. Znajdujemy miłość dziecięcą (Marc Quinn; Kiss) i miłość macierzyńską (Vanessa Beecroft), miłość szczęśliwą, odrzuconą, transgresywną, miłość do osób, idei (Francesco Vezzoli; Self Portrait as Apollo del Belvedere’s (Lover)), rzeczy (Yayoi Kusama; All the Eternal Love I Have for the Pumpkins). Ponieważ jednak prawdziwym protagonistą ma być publiczność, wyznaczono specjalne obszary, gdzie każdy może zostawić swój znak, uczestniczyć nie tylko odbiorca gotowego dzieła, ale także jako komentator i twórca.
Nowością jest przygotowany przez organizatorów (kurator Danilo Eccher) przewodnik audio w pięciu wersjach do wyboru, które interpretują wystawione prace z punktu widzenia pięciu komentatorów - pani w średnim wieku, dojrzałego mężczyzny, młodego karierowicza, dziewczyny z sąsiedztwa i... pieska.
Wystawa dla wszystkich, lekka w odbiorze, eklektyczna, nieco trącąca kiczem.
Chiostro del Bramante
Adres: Arco della Pace, 5Otwarte: pn.- pt.: 10.00 - 20.00;
so - niedz.: 10.00 - 21.00
Bilet wstępu: € 13.00, zniżkowy: € 11.00
www.LOVE
Obecni artyści: Andy Warhol, Vanessa Beecroft, Francesco Clemente, Nathalie Djurberg, Francesco Vezzoli, Joana Vasconcelos, Robert Indiana, Yayoi Kusama, Tracey Emin , Mark Manders, Gilbert & George, Tom Wesselmann, Ragnar Kjartansson, Hans Berg, Tracey Moffatt, Marc Quinn, Ursula Mayer.
Szesnaste Quadriennale Sztuki | 13/10/2016 - 08/01/2017 |
Wystawa Inne czasy, inne mity jest podzielona na dziesięć sekcji powierzonych dziesięciu młodym kuratorom. Każda sekcja traktuje odrębny temat, odmienną metodę i inne podejście artystyczne. Uczestniczy w Quadriennale 99 twórców ze 150. pracami, z których większość została przygotowana specjalnie na rzymską ekspozycję.
Quadriennale bogato uzupełnia Fuori Quadriennale (Poza Quadriennale) odbywające się
Palazzo delle Esposizioni
Adres: Via Nazionale, 194Otwarte: niedz.,wt., śr., czw.: 10.00 - 20.00
pt.-so.: 10.00 - 22.30
Zamknięte: pn.
Bilet wstępu: € 10,00, zniżkowy: € 6,00
www.palazzoesposizioni.it
Correggio i Parmigianino. | 12/03/2016 - 26/06/2016 |
Chronologiczne uporządkowanie wystawionych dzieł pozwala prześledzić rozwój artystyczny obu mistrzów. Przy tym wybór obrazów Correggia (Madonna Barrymore, Portret damy, Noli me tangere, Wychowanie Amora i inne) wyakcentowuje nadzwyczajny ładunek emocjonaly i sentymentalny jego obrazów poświęconym tematyce tak religijnej jak mitologicznej. Dziełom Parmigianina zaś obce są studia emocjonalne. Charakteryzuje je poszukiwanie eleganckich form, lśniący kolor i pewna nerwowość, które są symptomami rodzącego się właśnie manieryzmu (Nawrócenie Szawła, Madonna di San Zaccharia.
Talent Parmigianina najpełniej wyraził się w dziedzinie portretu, którego stał się absolutnym mistrzem (Niewolnica turecka z Parmy, Antea z Neapolu. Jego portrety znanych i nieznanych osobistości należą do najbardziej wyrafinowanych i tajemniczych dzieł XVI wieku.
O ile wiele łączy malarstwo Correggia i Parmigianina - dla Parmigianina Correggio był mistrzem, do którego sięgał nie tylko w początkach swojej kariery - o tyle odmienny był ich stosunek do rysunku. Correggio traktował rysunek w sposób wyłącznie funkcjonalny. Natomiast dla Parmigianina
Scuderie del Quirinale
Adres: Via XXIV Maggio 16Otwarte: niedz.-czw.: 10.00 - 20.00
pt.-so.: 10.00 - 22.30
Bilet wstępu: € 12,00, zniżkowy: € 9,50
www.scuderiequirinale.it
Wystawę uzupełniają prace artystów mniej znanych - M Anselmi, F. M. Rondani, G. Mazzola Bedoli, G. Gandini del Grano, którzy działając w tym samym czasie w Parmie pozostawali pod wpływem wielkich mistrzów.
Eksponaty pochodzą międzi innymi z National Gallery of Art w Waszyngtonie, Ermitaża, Prado, The National Gallery w Londynie, Ufficjów i innych prestiżowych kolekcji.
Botero. Droga Krzyżowa. Męka Pańska | 13/02/2016 - 1/05/2016 |
Lekceważony przez znawców, ale kochany przez publiczność Botero w swojej twórczości szuka tematów przyjemnych i miłych dla oka w przekonaniu, że odbiorca w kontakcie dziełem sztuki najpierw przeżywa estetyczną przyjemność piękna, a później, z czasem dostrzega również ukryty
Palazzo delle Esposizioni
Adres: Via Nazionale, 194Otwarte: niedz.,wt., śr., czw.: 10.00 - 20.00
pt.-so.: 10.00 - 22.30
Zamknięte: pn.
Bilet wstępu: € 10,00, zniżkowy: € 6,00
www.palazzoesposizioni.it
TOULOUSE-LAUTREC | 4/12/2015 - 8/05/2016 |
Arystokrata zafascynowany życiem klas niższych stał się duszą paryskiej dzielnicy rozrywki, jaką był Montmartre okresu Belle Époque. Malarz z nieukrywaną empatią opowiada o wielkich gwiazdach i bezimiennych bywalcach nocnych lokali, teatrów, kabaretów i domów publicznych.
W opozycji do impresjonizmu pasjonuje się osobami, dla których tło stanowi tylko akcesoryjne dopełnienie. Nawet kiedy przedstawia wyścigi konne na Longchamp, przejażdżki do Lasku Bulońskiego czy wycieczki morskie, ogranicza się do pojedyńczych, ale wyraźnie scharakteryzowanych obiektów. Nie interesuje go analiza koloru, światła tak ważne dla impresjonistów. Za pomocą kilku linii syntetycznie oddaje istotę opisywanej sytuacji. Dlatego jego sztuce znakomicie odpowiadała litografia - technika, która polega na odcisku z kamiennej płyty. Niektóre z wystawionych grafik ukazują kolejne fazy nakładania płaskich jednolitych kolorów oraz innowacje (nakrapianie) wprowadzone przez Toulouse-Lautrec'a (m.in. Pasażerka z kabiny 54).
Tą samą techniką posługiwał się Toulouse-Lautrec również tworząc plakaty - uważany jest za mistrza tej nowej w XIX wieku sztuki. W Muzeum Ara Pacis można zobaczyć 8
Museo dell'Ara Pacis
Adres: Lungotevere in AugustaOtwarte: codziennie: 9.30 - 19.30
Bilet wstępu: € 11,00, zniżkowy: € 9,00
Bilet wystawa + muzeum: € 16,00, zniżkowy: € 12,00
www.arapacis.it
Wystawione dzieła (170) pochodzą z Muzeum Sztuk Pięknych w Budapeszcie.
Symbola. Władza symboli | 16/10/2015 - 15/04/2016 |
Stadio di Domiziano
Adres: Via di Tor Sanguigna, 3Otwarte: pn.- ni.: 10.00-19.00
so: 10.00 - 22.00
Bilet wstępu: € 8,00, zniżkowy: € 6,00
www.stadiodomiziano
Wyjątkowość wystawy polega na tym, że wszystkie, pokazane po raz pierwszy eksponaty, pochodzą z nielegalnych wykopalisk i zostały zasekwestrowane przez Służbę Finansową, w której depozytach na stałe się znajdują.
Impresjoniści tête à tête | 15/10/2015 - 21/02/2016 |
Odrzuciwszy dostojne tematy dotychczasowego malarstwa - historię, religię, mitologię - za przedmiot swojego malarstwa przyjęli fakty z codziennego życia nowoczesnego miasta uchwycone w ulotnych migawkach. Poprzez oblicza, ubrania, akcesoria i pozy portretowanych przyjaciół artystów, literatów i polityków, krewnych i dzieci jawi się całe środowisko oraz kontekst społeczny,
Complesso del Vittoriano
Adres: Via San Pietro in CarcereOtwarte: pon.-czw.: 9.30 - 19.30
pt.-so.: 9.30 -22.00; niedz.: 9.30 - 20.30
Bilet wstępu: € 9,00, zniżkowy: € 7,00
Tel.: +39 06 6780664/ 06 6780363
Między prezentowanymi obrazami są autentyczne ikony impresjonizmu - Huśtawka Renoira, Balkon Moneta Portret kobiety z maszynką do kawy Cézanne'a.
Kolekcję płócien uzupełniają rzeźby Rodina, Degasa, Troubetzkoy'a i M. Rosso.
Słodkie życie? | 16/10/2015 - 17/02/2016 |
Palazzo delle Esposizioni
Adres: Via Nazionale, 194Otwarte: niedz.,wt., śr., czw.: 10.00 - 20.00
pt.-so.: 10.00 - 22.30
Zamknięte: pn.
Bilet wstępu: € 12,50, zniżkowy: € 6,00
www.palazzoesposizioni.it
Impresjoniści i współcześni | 16/10/2015 - 14/02/2016 |
Palazzo delle Esposizioni
Adres: Via Nazionale, 194Otwarte: niedz.,wt., śr., czw.: 10.00 - 20.00
pt.-so.: 10.00 - 22.30
Zamknięte: pn.
Bilet wstępu: € 12,50, zniżkowy: € 6,00
www.palazzoesposizioni.it
Henry Moore | 24/09/2015 - 10/01/2016 |
Wystawa w Termach Dioklecjana na przykładach niektórych spośród najbardziej znanych rzeźb i prac graficznych Moore'a (w sumie 75) wyczerpująco przedstawia jego twórczy rozwój koncentrując uwagę na najdroższych jemu tematach – matka i dziecko, leżące postaci.
Całość uporządkowana jest według pięciu kluczowych tematów: "Eksploracja nowoczesności" (Stojąca kobieta z 1924 r.) ukazuje inspiracje sztuką współczesnych mu Brancusi, Picassa, Modiglianiego i surrealistów oraz, ich śladem, sztuką prymitywną (Maska); "Wojna i pokój" to obszerny zbiór grafik powstałych w londyńskim metrze podczas nazistowskich nalotów (Rysunki ze schronów); "Matka i dziecko" – temat uniwersalny będący, według słów Moore'a jego obsesją; "Postać leżąca" – nić przewodnia i znak fabryczny całej jego twórczości, wielokrotnie, przez całe życie reinterpretowany; "Rzeźba w miejscach publicznych" – modele przygotowawcze i
Museo Nazionale Romano
alle Terme di Diocleziano
Adres: Viale Enrico De Nicola, 79
Otwarte: pn. - niedz.: 9.00 - 19.30
Bilet wstępu: € 13,00, zniżkowy: € 9,50
Wystawę uzupełnia dokumentalny film, w którym Moore opowiada o Piecie Rondanini Michała Anioła.
Prace pochodzą m. in. z londyńskiej Tate Gallery, weneckiej kolekcji Peggy Guggenheim.
Niewątpliwego splendoru dodają wystawie wspaniałe sale starożytnych term.
BALTHUS | 24/10/2015 - 31/01/2016 |
Rzymska monografia odzwierciedla głęboki wpływ, jaki na malarza wywarła pierwsza podróż do Włoch i spotkanie z wielkim mistrzem renesansu Piero della Francesca. Odtąd obok typowych elementów kutury mitteleuropejskiej twórczość Balthusa zawsze będzie charakteryzować specyficzne dla włoskiej tradycji artystycznej rygor i jasność logiczna.
Rozpoczynając od pierwszych płócien (Ulica), geometrycznych i statycznych, retrospektywa prowadzi poprzez tematy, jakie towarzyszyły Balthusowi przez całe życie: wątki dziecięce (Les enfants Blanchard), wpływy literackie (ilustracje do Wichrowych Wzgórz
Scuderie del Quirinale
Adres: Via XXIV Maggio 16Otwarte: niedz.-czw.: 10.00 - 20.00
pt.-so.: 10.00 - 22.30
Bilet wstępu: € 12,00, zniżkowy: € 9,50
www.scuderiequirinale.it
Accademia di Francia - Villa Medici
Adres: Viale Trinità dei Monti 1Otwarte: wt.-niedz.: 10.00 - 19.00
Zamknięte: pn.
Bilet wstępu: € 12,00, zniżkowy: € 6,00
www.villamedici.it
Wystawa, zorganizowana z okazji piętnastej rocznicy śmierci artysty, ma dwie siedziby: Stajnie Kwirynalskie goszczą Retrospektywę, Villa Medici (Akademia Francuska) gości L'Atelier, część poświęconą metodzie i procesowi twórczemu ukazanym poprzez prace powstałe w ostatnich siedemnastu latach życia Balthusa, kiedy był on dyrektorem Akademii.
Obie ekspozycje obejmują około dwustu obrazów, rysunków i fotografii pochodzących z najbardziej prestiżowych kolekcji europejskich i amerykańskich.
Rafael, Parmigianino, Barocci. | 02/10/2015 - 10/01/2016 |
Wystawa w Muzeach Kapitolińskich przedstawia bogatą próbę obfitej twórczości graficznej trzech malarzy. Bogaty wybór rysunków i grafik ukazuje, jak z perspektywy minionego czasu Parmigianino i Barocci postrzegali Rafaela - w
Musei Capitolini
Adres: Piazza del Campidoglio 1Otwarte wt.- so.: 9.00-20.00
Zamknięte: pon., 25.12, 01.01, 01.05
Bilet wstępu: € 15,00, zniżkowy: € 13,00
Wstęp wolny: pierwsza niedziela miesiąca
www.museicapitolini
Obok licznych grafik i rysunków pochodzących m. in. z Uffiziów, British Museum, wiedeńskiej Albertiny prezentowane są również autoportrety Rafaela i Barocci, a także Odpoczynek na drodze do Egiptu oraz Zawiastowanie Barocci ze zbiorów watykańskich.
Matisse. Arabesque | 05/03/2015 - 21/06/2015 |
Specjalna część wystawy poświęcona jest fascynacji Matisse'a dziedziną tkanin dekoracyjnych,
Scuderie del Quirinale
Adres: Via XXIV Maggio 16Otwarte: niedz.-czw.: 10.00 - 20.00
pt.-so.: 10.00 - 22.30
Bilet wstępu: € 12,00, zniżkowy: € 9,50
www.scuderiequirinale.it
Wystawione prace (obrazy, rysunki kostiumy teatralne - w sumie 90 eksponatów) obejmują cały okres twórczości Matisse'a. Niektóre z wystawionych dzieł
Chagall. Love and Life | 26/03/2015 - 26/07/2015 |
Chiostro del Bramante
Adres: Arco della Pace, 5Otwarte: pn.- pt.: 10.00 - 20.00;
so - niedz.: 10.00 - 21.00
Bilet wstępu: € 13.00, zniżkowy: € 11.00
www.Chagall
Wystawione dzieła (150) pochodzą z Israel Museum w Jerozolimie. Obok ilustracji do książek Belli Rosenfeld, Autobiografii oraz Biblii Vollarda, są także akwaforty do Martwych dusz N. Gogola oraz Bajek J. de La Fontaine’a.
Książę snów | 16/02/2015 - 12/04/2015 |
Tapiserie były zamówione przez Wielkiego Księcia Toskanii Kosmę I Medyceusza i utkane w latach 1546 -1553 przez flamandzkich mistrzów - Nicolasa Karchera i Jana Rosta w utworzonej w tym celu, jednej z pierwszych we Włoszech, manufakturze.
W 1871 roku, gdy Rzym stał się stolicą zjednoczonych Włoch, cykl pomyślany jako nierozdzielna całość został robity - część tkanin pozostała we Florencji, a część posłużyła do udekorowania pałacu Kwirynalskiego, nowej siedziby króla Wiktora Emanuela II.
Adres: Piazza del Quirinale
WYSTAWA
Otwarte: wt.- so.:
10.0 - 13.00 oraz 15.30 - 18.30
Zamknięte: pn.;
Wstęp bezpłatny
PAŁAC
Otwarte: ni.: 08.30 - 12.00
Zamknięte: 28.06 - 06.09
Bilet wstępu: € 10.00
zniżkowy: € 5.00
WYSTAWA
Otwarte: wt.- so.:
10.0 - 13.00 oraz 15.30 - 18.30
Zamknięte: pn.;
Wstęp bezpłatny
PAŁAC
Otwarte: ni.: 08.30 - 12.00
Zamknięte: 28.06 - 06.09
Bilet wstępu: € 10.00
zniżkowy: € 5.00
Po raz pierwszy, po stu pięćdziesięciu latach owe arcydzieła sztuki tkackiej zostały ponownie zestawione i odzyskały swój pierwotny sens. Sala Kirasjerów pałacu prezydenckiego, gdzie wystawione są świeżo odrestaurowane arrasy, przeobraziła się w Salon del Duecento florenckiego Palazzo Vecchio, dla której arrasy były wykonane. Dwadzieścia wielkich tkanin opowiada o historii biblijnego Józefa, syna Jakuba. Kosma widział w niej alegorię historii swojego rodu, który, tak jak Józef, zdradzony i wygnany, dzięki zdolnościom pozyskawszy władzę, umiał okazać się wielkodusznym. Od maja wystawa przeniesie się do Mediolanu i będzie głównym wydarzeniem artystycznym Expò 2015.
Od Gurecina do Caravaggia | 25/09/2014 - 08/02/2015 |
Antychronologiczny tytuł i układ wystawy: Od Guercina do Caravaggia odpowiada chronologii badań Mahona - wystawa prowadzi od Guercina, pierwszej i nigdy nie zarzuconej pasji Mahona, poprzez Domenichina (m. in.Magdalena niesiona do nieba),
Palazzo Barberini
Adres: Via delle IV Fontane,13Otwarte: wt.- ni.: 9.30 - 11.30;
pn.: 11.00 - 16.00
Zamknięte: wtorki, 25.12, 01.01
Bilet wstępu: € 12.00
zniżkowy: € 2.00
Wstęp wolny: pierwsza niedziela miesiąca
Gladiatores i zawody sportowe | 25/09/2014 - 30/03/2015 |
Na wystawie nie ma oryginałów. Eksponaty to 350 wiernych, w niektórych wypadkach zrealizowanych na podstawie starożytnych matryc, kopii zbroi, hełmów, mieczy, nagolenników i innych akcesoriów sztuki gladiatorskiej. Wystawa pozwala prześledzić, jak kształtował się i zmieniał ekwipunek poszczególnych kategorii gladiatorów między IV w. p n. e.. a II w. n.e., poczynając od wystawianego na arenę zwykłego jeńca wojennego, który później przeobrazi się w gladiatora Mirmidiona walczącego w uniformie żołnierza innego narodu, po prawdziwego profesjonistę, którego sława nie znała
Stadio di Domiziano
Adres: Via di Tor Sanguigna, 3Otwarte: pn.- ni.: 10.00-19.00
so: 10.00 - 22.00
Zamknięte: 01.01, 06.01
Bilet wstępu: € 8,00, zniżkowy: € 6,00
www.stadiodomiziano
Bogate didaskalia w języku włoskim i angielskim pomagają pojąć różnice pomiędzy różnymi klasami gladiatorów oraz reguły, jakim byli podporządkowani. Właśnie budowniczy Stadionu, imperator Domicjan, który sam lubił produkować się na amfiteatralnej arenie, stworzył pierwszy prawdziwy kodeks gladiatora.
Walki gladiatorskie odbywały się w Koloseum. Kiedy jednak w II w. Koloseum było przebudowywane, areną był Stadion Domicjana.
Tiepolo: barwy rysunku | 03/10/2014 - 18/01/2015 |
Musei Capitolini
Adres: Piazza del Campidoglio 1Otwarte wt.- so.: 9.00-20.00
Zamknięte: pon., 25.12, 01.01, 01.05
Bilet wstępu: € 15,00, zniżkowy: € 13,00
Wstęp wolny: pierwsza niedziela miesiąca
www.museicapitolini
Cztery sekcje, na jakie podzielona jest wystawa skupiają uwagę na czterech aspektach twórczości tego ostatniego z wielkich mistrzów weneckiego malarstwa dekoracyjnego, które złożyły się na jego sukces: różnorodność ekspresji, karykatura i egzotyka, natura i mit oraz dekoracja i design.
Memling. Renesans flamandzki | 11/10/2014 - 18/01/2015 |
Po śmierci mistrza Rogiera van der Veydena, od którego wiele zaczerpnął, należący do drugiej generacji malarzy flamandzkich Memling zajął miejsce czołowego malarza miasta Bruges, które było nie tylko finansowym, ale i artystycznym sercem Niderlandów.
Monografia w salonach Scuderie uwydatnia wszystkie aspekty twórczości Memlinga poczynając od monumentalnych obrazów ołtarzowych, poprzez liczne pełne liryzmu i harmonii wytworne Madonny z Dzieciątkiem, kończąc na małych składanych przenośnych tryptykach przeznaczonych dla prywatnego kultu religijnego. Szczególe miejsce poświęcono jednak portretowi - rodzajowi, którego Memling był niewątpliwym odnowicielem. Wypracowany przez niego schemat portretu w pozie trzy czwarte na tle pejzażu wywarł silny wpływ na renesans włoski, na takich malarzy jak Leonardo da
Scuderie del Quirinale
Adres: Via XXIV Maggio 16Otwarte: niedz.-czw.: 10.00 - 20.00
pt.-so.: 10.00 - 22.30
Bilet wstępu: € 12,00, zniżkowy: € 9,50
www.scuderiequirinale.it
Duża część wystawionych obrazów pochodzi z kolekcji włoskich, ponieważ bogaci kupcy włoscy tego okresu należeli do głównych klientów Memlinga (dość przypomnieć, że gdański Sąd Ostateczny namalowany był dla florenckiego bankiera), a we Włoszech posiadanie obrazu Memlinga stanowiło status symbol.
Spis wystawionych dzieł
Biblioteka nieskończona | 14/03/2014 - 11/01/2015 |
Wystawa zajmuje część drugiej kondygnacji amfiteatru, którego łuki wypełniły imitacje starożytnych szaf bibliotecznych.
Foro Romano,
Palatino, Colosseo
Otwarte codziennie od 8.30 do 16.00
Bilet wstępu: € 12, zniżkowy: € 7.50
Wstęp wolny: obywatele UE
poniżej 18 lat
www.colosseo
Arcydzieła Musée d’Orsay | 22/02/2014 - 08/06/2014 |
Complesso del Vittoriano
Adres: Via San Pietro in CarcereOtwarte: pon.-czw.: 9.30 - 19.30
pt.-so.: 9.30 -23.00; niedz.: 9.30 - 20.30
Bilet wstępu: € 12,00, zniżkowy: € 9,00
Tel.: +39 06 6780664/ 06 6780363
Specjalne miejsce na wystawie otrzymała część poświęcona samemu Musée d’Orsay. Opowiada o tym, jak dworzec kolejowy w sercu Paryża przeobraził się w jedno z najbardziej fascynujących muzeów miasta.
Klejnoty impresjonizmu | 23/10/2013 - 23/02/2014 |
Wystawa proponuje dwa klucze lektury - tematyczny i chronologiczny. Obejmuje okres od Boudina, prekursora impresjonizmu, nauczyciela Moneta po tworzących już w XX wieku Bonnarda i Vuillarda. Na obrazach Cèzanne'a,
Museo dell'Ara Pacis
Adres: Lungotevere in AugustaOtwarte: wt. - niedz.: 9.00 - 19.00
Bilet wstępu: € 10,00, zniżkowy: € 8,00
www.arapacis.it
Wystawionych 68 obrazów pochodzi z kolekcji A.W. Mellera, która stanowiła zalążek dzisiejszej National Gallery of Art.
August | 18/10/2013 - 09/02/2014 |
Z okazji dwutysięcznej rocznicy śmierci Oktawiana Augusta Stajnie Kwirynalskie przygotowały wystawę prezentującą jego błyskotliwą karierę na tle przeobrażeń Rzymu i Imperium Rzymskiego. Eksponowane dzieła - wszystkie najwyższej wartości artystycznej - pokazują, jak powstawał nowy język w sztuce, która postawiła sobie za cel uświęcenie autorytaryzmu Princepsa. Szeroko zakrojona akcja propagandowa przedstawiała Oktawiana Augusta, jako wszechobecnego ojca i opiekuna - jego portrety trafiały do najodleglejszych zakątków rozciągającego się na cały basen Morza Śródziemnego Imperium, którym władał przez ponad 40 lat (27 p.n.e. - 14 n.e.). Do dziś zachowały się ich setki. W Stajniach obok słynnego portretu Augusta z Prima Porta zestawionego ze swoim pierwowzorem - Doryforosem Polikleta, znajdujemy portret Augusta, jako kapłana, Augusta w pozie heroicznej, Augusta w wieńcu laurowym, w wieńcu dębowym, Augusta w marmurze, w brązie, w kamei - Augusta, którego oblicze musiał znać każdy mieszkaniec Imperium. Portrety członków rodziny cesarskiej oraz jego najbliższych współpracowników dopełniają celebracyjnego obrazu. Klasycyzujący styl sztuki i gusty czasów Augusta ilustrują grupy rzeźbiarskie (m.in. oryginał grecki - frontonowa grupa umierających Niobidów) i płaskorzeźby (dekoracje świątyni Apollina na Palatynie,
Scuderie del Quirinale
Adres: Via XXIV Maggio 16Otwarte: niedz.-czw.: 10.00 - 20.00
pt.-so.: 10.00 - 22.30
Bilet wstępu: € 12,00, zniżkowy: € 9,50
www.scuderiequirinale.it
Wystawa została zorganizowana we współpracy z Musée du Louvre, ale eksponaty (200) pochodzą również z muzeów w Londynie, Nowym Jorku, Wiedniu, Kopenhadze, Budapeszcie oraz muzeów włoskich i watykanskich.
Spis wystawionych dzieł
Kleopatra | 12/10/2013 - 02/02/2014 |
Wystawa w Dziedzińcu Bramantego (Chiostro del Bramante) realizuje dwa cele. Z jednej strony chce przedstawić osobę Kleopatry - błyskotliwej, przebiegłej, zdeterminowanej, aczkolwiek nie wyjątkowo pięknej kobiety, która poprzez Juliusza Cezara i Marka Antoniusza na dwadzieścia lat związała ze sobą losy Rzymu. Drugi cel to ukazanie wpływu, jaki dwuletni (46-44 r. p n. e..) pobyt Kleopatry w Rzymie wywarł na obyczajowość miasta. Mozaiki, freski i płaskorzeźby z pejzażami znad Nilu, figury
Chiostro del Bramante
Adres: Arco della Pace, 5Otwarte: pn.- pt.: 10.00 - 20.00;
so - niedz.: 10.00 - 21.00
Bilet wstępu: € 13.00, zniżkowy: € 11.00
www.mostracleopatra.it
Eksponaty (180) pochodzą z muzeów włoskich, watykańskich, londyńskiego British Museum, Musée du Louvre, wiedeńskiego Kunsthistorisches Museum oraz prywatnych kolekcji. Niektóre z nich eksponowane są po raz pierwszy.
Kubiści Kubizm | 08/03/2013 - 02/02/2014 |
Complesso del Vittoriano
Adres: Via San Pietro in CarcereOtwarte: pon.-czw.: 9.30 - 19.30
pt.-so.: 9.30 -23.30; niedz.: 9.30 - 20.30
Bilet wstępu: € 12,00, zniżkowy: € 9,00
Tel.: +39 06 6780664/ 06 6780363
Eksponaty pochodzą z ważnych muzeów europejskich - m.in. Tate, Albert Museum w Londynie, Muzeum Puszkina w Moskwie i Ermitażu, Thyssen-Bornemisza w Madrycie, muzeów amerykańskich - m.in. Guggenheima w Nowym Jorku oraz kolekcji prywatnych.
Tycjan | 05/03/2013 - 16/06/2013 |
Wybór i zestawienie obrazów pozwala prześledzić rozwój geniuszu Tycjana poczynając od jego pierwszych malarskich doświadczeń w pracowniach Belliniego i Giorgiona (którego poetykę i tonalizm odnajdujemy w Orfeuszu i Eurydyce) i przełomowego spotkania z malarstwem Dürera (Koncert). Monumentalne kompozycje o tematyce religijnej i obrazy alegoryczne pokazują trzydziestoletniego Tycjana jako w pełni dojrzałego malarza, któremu nieobce są odkrycia Michała Anioła i Rafaela. Liczne portrety (m.in. Portret Pawła III, Portret imperatora Karola V z psem, Mężczyzna z rękawiczką) pokazują Tycjana jako niezrównanego psychologa.
Scuderie del Quirinale
Adres: Via XXIV Maggio 16Otwarte wt.-czw.: 10.00 - 20.00
pt.-so.: 10.00 - 22.30
niedz.: 10.00 - 20.00
Bilet wstępu: € 12,50, zniżkowy: € 10,00
www.scuderiequirinale.it
Wystawę w Stajniach uzupełnia Galeria Borghese, gdzie na swoim stałym miejscu pozostaje jedno z najsłynniejszych dzieł Tycjana - Amor Sacro e Amor Profano. Spis wystawionych dzieł
Breughel. Cuda sztuki flamandzkiej | 18/12/2012 - 02/06/2013 |
Chiostro del Bramante
Adres: Arco della Pace, 5Otwarte: pn.- pt.: 10.00 - 20.00;
so - niedz.: 10.00 - 21.00
Bilet wstępu: € 12.00, zniżkowy: € 10.00
www.breughelroma
Prezentowanych jest około stu dzieł i są między nimi Siedem grzechów głównych H. Boscha, Pejzaż zimowy z łyżwiarzami i pułapką na ptaki i Siedem Uczynków Miłosierdzia P. Brueghela> Młodszego oraz Kuszenie św. Antoniego P. Brueghela Starszego.
Droga Piotra | 06/02/2013 - 01/05/2013 |
Museo Nazionale
di Castel Sant‘Angelo
Adres: Lungotevere Castello, 50Otwarte: wt.- so.: 9.00 - 19.30;
Bilet wstępu: € 8.50, zniżkowy: € 6.00
www.castelsantangelo
Guttuso. 1912 - 2012 | 05/10/2012 - 03/02/2013 |
Complesso del Vittoriano
Adres: Via San Pietro in CarcereOtwarte: pon.-czw.: 9.30 - 19.30
pt.-so.: 9.30 -23.30; niedz.: 9.30 - 20.30
Bilet wstępu: € 12,00, zniżkowy: € 9,00
Tel.: +39 06 6780664/ 06 6780363
Vermeer - | 27/09/2012 - 20/01/2013 |
Scuderie del Quirinale
Adres: Via XXIV Maggio 16Otwarte niedz.-czw.: 10.00 - 20.00
pt.-so.: 10.00 - 22.00
Bilet wstępu: € 12,00, zniżkowy: € 9,50
www.scuderiequirinale.it
Vermeer został „odkryty” zaledwie w XIX wieku i stał się ukochanym malarzem francuskich intelektualistów tego okresu, takich jak M. Proust. Jego fama od tej pory nie przestała wzrastać, pomimo że znanych jest tylko trzydzieści siedem jego prac.
Paul Klee i Włochy | 27/09/2012 - 20/01/2013 |
Galleria Nazionale
d´Arte Contemporanea
Adres: Viale delle Belle Arti, 131
Otwarte: wt.- so.:10.30 - 19.30
Zamknięte: poniedziałek
Bilet wstępu: € 12.00, zniżkowy: € 9.50
www.gnam
Digital Life 2012 | 15/11/2012 - 16/12/2012 |
MACRO Testaccio
Adres: Piazza Orazio Giustiniani 4Otwarte: wt.- ni.:16.00 - 22.00
Zamknięte: poniedziałek
Bilet wstępu: € 11.00, zniżkowy: € 9.00
www.macro